söndag 4 augusti 2013

FO: Leaf Evolution Shawl


 Mönster:  Leaf Evolution Shawl av Tetiana Otruta. Roligt mönster där mönsterrapporterna inte blir tjatiga trots många upprepningar av diagram A. Jag valde att göra 22 upprepningar men tyckte nog, så här i efterhand, att jag borde gjort ännu fler (de blev liksom inte tjatiga så några till hade inte gjort något). Den skulle behövt bli ännu större och ännu mäktigare. Sen tycker jag inte riktigt att mönstret kom fram riktigt i min version, lite tunn eller hur jag ska beskriva det.

Stickor: 3,5 hela vägen.

Garn: Manos Lace (alpacka, caschmir, silke). Fantastiskt mjukt och lättstickat. Men kanske lite grövre garn hade gjort sig bättre, så mönstret fick visa sin prakt i en annan helhet. Men överlag är jag nöjd med garnvalet. Gick åt ca 1 + 1/3 härva. Min stickfasthet måste vara uppåt skogarna för båda härvorna skulle gått åt enligt mönstret.

Sjalen fick bli 80-års present till min plastfarmor (blev klar och blockad på natten till hennes födelsedag) och hon blev riktigt glad. Brukar inte ge bort mina stickade alster om inte någon verkligen prompt vill, så det var riktigt roligt att den blev uppskattad.
Mer stickning åt folket!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar