tisdag 3 september 2013

FO: Swallowtail shawl

Mönster: Swallowtail Shawl av Evelyn A. Clark (Ravelrylänk). Ett ganska kul spetsmönster som faktiskt inte tog 100 år att sticka, diagrammen däremot fick man vara uppmärksam på eftersom de skulle läsas olika. Nupparna gav mig lite gry i början innan jag hittade rätt stickfasthet just för dem. Såg senare på Instagram att någon ersatt nupparna med pärlor, vilket absolut är något jag borde prova på nån gång. Mönstret trädde fram snyggare där. (Oj, vad jag upptäckt Instagram, fantastiskt vad man kan upptäcka runt om i världen)

Stickor: 3,5 mm

Garn: Ullcentrums 1-trådiga. Det känns stickigt, men faktiskt var det inte så farligt när den väl satt om halsen. Gick åt ca 50 gram dvs 150 m istället för det rekommenderade 400 m men så blev sjalen mindre också... Som vanligt förstår jag inte varför. Är ju lite svårt att öka antalet repetitioner i början när man inte vet hur mycket det kommet gå åt totalt. Detta händer alltid mig, konstigt nog. Kanske jag borde gå upp lite i stickstorlek när jag stickar spets....? Någon som har tips?





2 kommentarer:

  1. wiiiieeeeee vad fiiiiin! Hjälp vad duktig du är! Det där kommer jag ju aldrig att kunna göra...får väl fortsätta att drömma ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du kan. Bara man läser noga så går det bra. Jag kan guida:) (Jag har halva härvan kvar om du vill prova spets;))

      Radera