fredag 6 september 2013

Det där med Magic Loop

Jag har kört rundstickning med Magic Loop länge nu. Tyckte från första gången jag använde det att jag stött på en revolution för stickningskonsten. Inga mer strumpstickor som ramlar ur sina maskor, inga fler strumpstickor som fastnar där de inte ska och inga strumpstickor som trillar ut i väskan vid transport. Har däremot tagit fram lite strumpstickor då och då för omväxlingens och nostalgins skull (har ett set i björkträ som är otroligt sköna att sticka med), men min stickning blir betydligt jämnare med Magic Loop och för det mesta håller jag mig till detta. Däremot har jag bara stickat en strumpa eller en ärm åt gången trots att jag sett att andra stickar båda samtidigt och fått båda arbetena klara exakt samtidigt. Har tänkt att jag en dag ska haka på och göra likadant. Jag har kommit till det stadiet nu.... Nu var det min tur att prova..... Jag lade upp för två barnsockor och satte igång.

.... och vad har jag kommit fram till då? Jo, har precis passerat hällappen och måste säga, KRÅNGEL med garnändarna. En hit och en dit, fungerade bra i början när jag stickade resåren, men vid hälen sket det sig. Trassel och knutar om vartannat och hälften av tiden går åt till att reda oredan. Med tanke på tiden som gått åt till trasslet så hade jag nog redan varit klar med en strumpa och hälften gånget på den andra i paret. Så slutsatsen är att nog blir de klara samtidigt, men tidsmässigt tar det längre tid (i alla fall för mig). Inte min grej alltså. Bittertant, men det blir en strumpa på Magic Loop i fortsättningen. Men nu har jag ju provat:) För er som inte har provat Magic Loop (hur ni än kommer att vilja sticka det) kan trycka här för att se hur det fungerar! Prova du också och du kommer lämna strumpstickorna orörda i fortsättningen:)

Förresten så är detta mitt 100 inlägg. HURRA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar