tisdag 23 april 2013

FO: BabyOffe

Det lilla koftprojektet är färdigt och klart! Det blev en babyOffe! Klart det borde gå att göra en "Offe storlek mindre" tänkte jag och satte igång.

Den var lite knepig att blocka däremot. Enbart acryl och kändes som att det aldrig ville torka...

Jag tyckte den behövde piffas upp lite så jag broderade på en liten blomma. Till skillnad från "original-Offen" tyckte jag denna behövde en knapp för att sitta på ordentligt, det lilla livet rör ju på sig förskräckligt mycket nu när hon fått upp ögonen för omvärlden och sjalnålar är inte att tänka på.


Mönster: Offe av VisaLisa.

Stickor: Rundsticka Knit-Pro Symfonie stl 3,5

Garn: Restgarner: Freja  ca 50 gram, Big Verona ca 50 gram och en snutt Drops Alpacka till i-cord kanten.Tyckte inte att garnerna gjorde Offen rättvisa då kanten fortfarande, trots blockning, vill rulla sig!! Inte bra eller snyggt. Men den blev bra på och det blir att lilla prinsessan får premiärbära den på söndag till och från sitt dop!

Tillvägagångsätt: Denna passar min 3-månaders bebis och skulle nog passa en 4-månaders också ( min tösabit är lite bastant om ärmar och mage). Jag använde 50 maskor som utgångspunkt och nacken fick mäta 20 cm, sedan mätte jag mig fram allteftersom följandes mönstret. Använde mig av smala ränder. Beskrivningen börjar fastna i huvudet nu när den tredje också snart är till ända! Jag har konstaterat att jag älskar detta mönster!


Måste ju bjuda på en bild på min lilla bebis i Offen! Hon hittade kanterna direkt så även om de inte ligger riktigt slätt från början kommer de nog inte ligga stilla särskillt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar