torsdag 14 november 2013

FO: "Slit-å-släng" kofta


Mönster: "Uppifrån och ned"-kofta av Tant Kofta. Häftet finns att köpa här. Det är en kofta som anpassas helt efter kroppen, precis hur man vill och det gillar jag. Detta är lite av en prototyp över hur jag bör sticka för att passa mig. Jag borde ökat lite mer över bysten och minskat oftare över ärmarna, den är lite bylsig vid överarmarna. Jag valde att ha mosstickning kring halslinningen och runt kroppen men stickade en lång resår till ärmmuddar. Överlag satt koftan jättebra. Med lite finjusteringar kommer nästa kofta sitta ännu bättre. Jag har sparat "receptet"!

Stickor: 3,5 mm till halslinning och resår, resten 4,5 mm.

Garn: Här var det en ren chansning. Jag ville ha ett akrylgarn och tog det jag tyckte kändes mjukast i affären. Det blev Schachenmayr Bravo i grått. Köpte alla nystan ur samma paket så jag tittade inte på färgnr, men hur det än var så lyckades det slinka med ett garn ur ett helt annat färgbad!!!! Detta märkte jag naturligtvis när jag nästan stickat upp nystanet och jag vägrade riva upp och göra om. Men som tur var hamnade det avvikande på kroppen och när jag bär den syns det knappt. Lite surt i alla fall. Gjorde av med 7,5 nystan och det måste jag säga är godkänt. Nu ska det bli väldigt spännande att använda den och se hur den blir efter tvätt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar